ЗАДАЧІ ДЛЯ ТИХ, ХТО НЕ БАЖАЄ ВИВЧАТИ ХІМІЮ
Хімія серйозна наука, з нею, здається, не пошуткуєш. Але якось мені на очі потрапили задачі, які я хочу вам представити.
Доведіть собі, що ваша голова призначена не тільки для того, щоб картуз носити, тому не підглядаючи, спробуйте дати свій варіант відповіді на кожну задачу.
ЗАДАЧА № 1
Чи можна вивчати хімію, прогулюючи уроки, лежачи на дивані, ласуючи смачними бабусиними пиріжками, та ще вкрившись при цьому тепленькою ковдрою з головою?
Відповідь. Можна. Хімія супроводжує нас скрізь, в тому числі і під ковдрою. Якщо вкритися ковдрою з головою і при цьому не забувати регулярно дихати, то через деякий час весь кисень, що містився в повітрі, перетвориться у вашому організмі на вуглекислий газ. Щоб ви не задихнулися, вам прийдеться швиденько вилізти з-під ковдри і побігти до школи, в хімічний кабінет, де завжди так багато свіжого повітря.
ЗАДАЧА № 2
Що таке хімія? Кому вона така отруйна і важка потрібна? Для чого вона захаращує ваш мозок якимись формулами та рівняннями?
Відповідь. Мавпа, наприклад, знає, що натуральний банан – це смачно і корисно, а восковий муляж банана їсти не можна. Таким чином навіть тварини пізнають оточуючий світ. Людині теж потрібно вірно орієнтуватися в оточуючому її світі, ось чому корисно вчитися, в тому числі і хімії.
ЗАДАЧА № 3
Вася придбав порцію морозива. Бачить: назустріч чимчикує Петрик. Вася негайно заховав морозиво в кишеню. За той час, коли Вася і Петрик поговорили про те, про се, у Васі морозиво розтало і потекло прямо в нові джинси. Чи можна назвати те, що трапилося із морозивом і джинсами фізичними явищами, а Васю і Петрика друзями?
Відповідь. Можна. Морозиво було тверде і холодне, а стало рідке і тепле. Джинси були нові і сухі, а стали брудні і мокрі. Однак, якщо Вася додумається зняти джинси, викрутити їх, зібрати рідину у склянку і знову її заморозити, то рідина замерзне, ставши твердим і холодним морозивом. А якщо у Васі вистачить розуму випрати і випрасувати джинси, то вони знову стануть сухими і приємними. Будемо сподіватися, що, можливо, і мама нічого не помітить. І, нарешті, ніхто не дізнається, що Вася – маленький «жаднюга», а Петрик не справжній друг, бо чому він робив вигляд, що не помічає явищ, які відбувалися в кишені Васі? Запам’ятай! Морозиво – фізичне тіло, яке краще за все зберігається в холодильнику, а не в кишені джинсів.
ЗАДАЧА № 4
На першому уроці хімії учитель сказав Васі: «Ніколи не куштуй речовини, які знаходяться в хімічному кабінеті школи!». Вася зробив вигляд, що він цього не чув і заліз язиком в пляшку з сульфатною кислотою. В результаті язик спочатку розпух, потім вкрився пухирями, потім сильно почорнів і, нарешті, відвалився. Васі було дуже боляче, але попросити учителя повторити ще раз те, що він мав запам’ятати на першому уроці, Вася вже не міг. Чи можна вважати Васю хіміком за умови, що він не знає властивостей сульфатної кислоти?
Відповідь. Можна. Тому що Вася навіть ціною втрати свого язика дослідив деякі хімічні властивості сульфатної кислоти. Але Васю не можна віднести до розумних хіміків. Розумні хіміки спочатку вивчають речовини теоретично або консультуються у спеціалістів, а лише потім куштують те, що можна на язик. Завдяки властивостям сульфатної кислоти Вася став тихим і слухняним хлопчиком. Підтверджує це той факт, що язик (фізичне тіло) при взаємодії з кислотою утворив пухирі, почорнів (змінив колір) і відвалився (випав в осад). Запам’ятай! Не будь Васею, спочатку вивчай хімію, а тільки згодом куштуй її на язик.
І варіант
1.Вірю, не вірю.
Із запропонованих тверджень виберіть вірні:
1. Хімія – це наука, яка вивчає хімічні речовини.
2. Всі хімічні речовини можуть перебувати у складі чистої речовини чи суміші.
3. Суміш є однорідною, якщо компоненти суміші можна побачити неозброєним оком.
4. Прикладами однорідних сумішей є повітря, молоко, газована вода та суміш олії з водою.
5. До неоднорідних сумішей можна віднести кров, ґрунт, дощову воду, суміш піску з водою .
6. Речовина складається з молекул, молекули з атомів.
2.Виправ помилки
1. Речовина складається з молекул, які в свою чергу з протонів.
2. Атом складається з протонів та електронної оболонки.
3. Ядро має негативний заряд, електронна оболонка – позитивний .
4. До складу ядра входить два види нуклонів, а саме: протони та електрони .
5. Маса протону дорівнює одиниці, заряд – негативний.
6. Маса нейтрону дорівнює одиниці, заряд – позитивний .
3. Зобразити хімічними символами такі елементи:
Цинк, Гідроген, Меркурій, Ферум, Силіцій, Плюмбум, Нітроген, Натрій, Оксиген, Фосфор, Кальцій, Карбон, Хлор, Барій, Бром, Алюміній, Аурум, Сульфур.
ІІ варіант
Вірю, не вірю.
Із запропонованих тверджень виберіть вірні:
1. Атоми складаються з ядра та позитивно зарядженої електронної оболонки.
2. До складу ядра входять протони та нейтрони.
9. Протон має позитивний заряд.
10. Атом в цілому електронейтральний.
11. Йони, на відміну від атомів мають позитивний чи негативний заряд.
12. Найбільш розповсюдженим елементом у Всесвіті є Карбон.
2.Виправ помилки
1.Маса протону також дорівнює одиниці, а заряд – відсутній.
2. Найбільш розповсюдженим елементом у Всесвіті є Гелій .
3. Йони мають негативний заряд .
4. Найбільш розповсюдженим елементом на землі є Гідроген .
5. Однакові за будовою протони, єднаючись між собою утворюють хімічний елемент .
6. Заряд ядра атома обумовлюють електрони .
3. Зобразити хімічними символами такі елементи:
Іод, Купрум, Калій, Кальцій, Сульфур, Магній, нітроген, Карбон, Хлор, Алюміній, Силіцій, Аргентум, манган, Плюмбум, натрій, Ферум, гідроген, Фосфор.
І варіант
1. Визначити валентність елементів у сполуках: К2О; НСL Al2O3 ; CH4; P2O5 ; NH3, Fe2O3 ;N2O.
2. Знаючи валентність елементів, складіть формули таких сполук:
I IV III II I II III IV V I
NaO, CO,Cr S, NaS, BO, SiO, PCl,
I I III I
AgCl , FeCl.
3. Скласти формулу речовини, молекула якої складається: з одного атома Гідрогену, одного атома Нітрогену і трьох атомів Оксигену та обчислити відносну молекулярну масу.
ІІ варіант
1. Визначити валентність елементів у сполуках: Al2S3; CaO; Na2S; NO; MgS; FeO; ZnS; HI; H2S; CaCl2.
2. Знаючи валентність елементів, складіть формули таких сполук:
III IV V I I IV IV I II I
NH, S O, P Cl, NaO, CO, C Cl, HO,BaCl,
III VI
P H, S O.
3. Скласти формулу речовини, молекула якої складається: двох атомів Гідрогену, одного атома Силіцію і трьох атомів Оксигену та обчислити відносну молекулярну масу.
І варіант
1. Визначити валентність елементів у сполуках: Al2S3; CaO; Na2S; NO;MgS; FeO; ZnS; HI; H2S; CaCl2.
2. Знаючи валентність елементів, складіть формули таких сполук:
III IV V I IV IV I II I
NH, S O, P Cl, NaO, CO, C Cl, HO,BaCl,
III VI
P H, S O.
3. Скласти формулу речовини, молекула якої складається: з двох атомів Гідрогену, одного атома Карбону і трьох атомів Оксигену та обчислити відносну молекулярну масу.
4. Обчисліть масову частку кожного елемента в сполуці
Cr(OH)3
5. За допомогою хімічного аналізу встановлено, що в деякій сполуці масові частки елементів дорівнюють: Калію – 39,6%; Мангану – 27,9%; Оксигену – 32,5%. Визначте формулу цієї сполуки.
6. Скласти рівняння реакцій за поданими схемами:
Na + Cl2 – NaCl
Cu + O2 – CuO
SiH4 + O2 – SiO2 + H2O
Al2O3 + H2 – Al + H2O
Fe(OH)3 – Fe2O3 + H2O
KI + Br2 – KBr + I2
ZnS + O2 – ZnO + SO2
CuCl2 + KOH – Cu(OH)2 + KCl
ІІ варіант
1. Визначити валентність елементів у сполуках: К2О; НСL; Al2O3; CH4;P2O5; NH3, Fe2O3; N2O.
2. Знаючи валентність елементів, складіть формули таких сполук:
I IV III II I II III IV V I
NaO, CO,Cr S, NaS, BO, SiO, P Cl,
I I III I
AgCl , FeCl.
3. Скласти формулу речовини, молекула якої складається: з трьох атомів Гідрогену, одного атома Фосфору і чотирьох атомів Оксигену та обчислити відносну молекулярну масу.
4. Обчисліть масову частку кожного елемента у сполуці
Al(OH)3
5.Масова частка Магнію в його сполуці з Оксигеном дорівнює 60%. Визначте формулу цієї сполуки.
6. Скласти рівняння реакцій за поданими схемами:
Ca + O2 – CaO
K2O + H2O –KOH
K+Cl2 – KCl
KBr + Cl2 – KCl + Br2
MgO + HCl – MgCl2 + H2O
Cr(OH)3 – Cr2O3 + H2O
CH4 + O2 – CO2 + H2O
H3PO4 – P2O5 + H2O
Cl2O7 + H2O – HClO4
AlCl3 + KOH – Al(OH)3 + KCl
Узагальнення знань з теми "Початкові хімічні поняття"
І варіант
1.Вкажіть,про які явища іде мова?(1,5б)
а)Взимку стало холодати
І ставок вже не пізнати,
Там де була рідина,
Лиш дзеркальна площина,
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне?
б)В нас в дворі живе корова?
Молоко п'єм для здоров'я?
А побуде в теплій хаті-
Будем сир й сметану мати,
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний
в)На вогні пластинка мідна
Почорніла, вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне
г)Осінь стала вмить до діла-
Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він хімічний чи фізичний
2.Вгадай елемент (1,5 б.)
1.Дюжину протонів маю,
Другу групу полюбляю
Відгадайте хто я є.
Як звучить ім"я моє ?
2.Трійкa - це число магічне,
В ній житло моє одвічне.
Чорта дюжина - мій знак.
З мене побудуй літак.
3.Елемент я незвичайний
І поводжуся нейтрально,
Період другий завершаю
А гелія за брата маю.
4.Я найлегший елемент,
Електрон - мій аргумен.т
Чи прийняти чи віддати ?-
Це мене треба питати
Бо вирішую все я -
Особливість в цім моя
3.Встановіть відповідність між кількістю молекул амоніаку й кількістю атомів кожного елемента в них: (1б.)
а)NH3 1)2 атоми Нітрогену й 6 атомів Гідрогену
б)2NH3 2)1 атом Нітрогену й 3 атоми Гідрогену
в)4NH3 3)4 атоми Нітрогену й 12 атомів Гідрогену
4. Запис хімічного рівняння 2SO2+O2=SO3 набуде правильного вигляду, якщо перед SO3 поставити коефіцієнт: а)2; б)3; в)4; г)5 (1б.)
5. Складіть рівняння реакцій за поданими схемами: (2б.)
а)Na+CL2 —NaCL; б)Zn+O2— ZnO; в)N2+H2— NH3; г)CO+O2—CO2; д)BaCL2+H2SO4—BaSO4+HCL; ж)Ca(NO3)2+Na3PO4—Ca3(PO4)2+NaNO3
6. Закінчіть рівняння реакцій: (1б.)
а)AL+CL2—;б)…+S—FeS; в)Li+…—Li2O.
7.Знайдіть масову частку Калію в калій ортофосфаті К3РО4.(2б.)
8.У складній речовині,яка складається з атомів Калію,Хлору,й Оксигену,масові частки цих елементів дорівнюють відповідно 31,8%,29% і 39,2%. Визначте формулу цієї речовини. (2 б.)
ІІ варіант
1.Допоможіть Дмитрикові відрізнити хімічні явища від фізичних.(1,5б)
Коли учень 7 класу прийшов додому після одного з перших уроків хімії,то із здивуванням помітив,що його переслідують хімічні процеси. Так,колір змінюють папір під пензликом з аквареллю, екран ввімкненого телевізора, бризки бруду,що засохли на черевиках; тепло виділяють сірник, що горить, батарея опалення та шкіра самого Дмитрика; сира картопля відрізняється за смаком від смаженої, бульбашки газу виділяються із пляшки «Коли», зі здобного тіста і з гарячої сковорідки, на яку потрапила вода; скисає молоко,на цвяхах у гаражі з’являється іржа.
2.Вгадай елемент. (1,5 б.)
1.Я елемент у шостій групі,
Займаю головну підгрупу.
Із доларом я чимось схожий,
До складу трьох кислот я входжу
2.Я живу в квартирі вісім,
Як з'являється хтось лишень
Вмить оксиди виникають
А інертників минаю.
3.Я елемент усім відомий,
В повітрі майже невагомий,
Мене рослини полюбляють,
На номер схожий - всі це знають
4.Шість нейтронів у ядрі -
Особливості мої.
Це підказка. Відгадайте,
Як зовуть мене пізнайте
3.Встановіть відповідність між кількістю молекул фосфор(V)оксиду й кількістю атомів кожного елемента в них: (1б.)
а)Р2О5 1)4 атоми Фосфору й 10 атомів Оксигену;
б)2Р2О5 2)2 атоми Фосфору й 5 атомів Оксигену
в)4Р2О5 3)8 атомів Фосфору й 20 атомів Оксигену
4.Запис хімічного рівняння 2 Ag2O = Ag+ O2 набуде правильного вигляду, якщо перед Ag поставити коефіцієнт: а)2; б) 3; в)4; г)5 (1б.)
5. Складіть рівняння реакцій за поданими схемами: (2б.)
а)Н2+О2—Н2О; б)K+CL2—KCL; в)HgO—Hg+O2; г)Fe+O2—Fe3O4; д)AL+H2SO4—AL2(SO4)3+H2; ж)Fe2(SO4)3+Na3PO4—FePO4+Na2SO4
6. Закінчіть рівняння реакцій: (1б.)
а) Са+СL2— … б)AL+S—.
в)Cu+…—CuO
7.Знайдіть масову частку Фосфору в кальцій фосфаті Са3(РО4)2 (2 б.)
8. В одному з гідроксидів Стануму масові частки елементів становлять: Станум -63,6%; Оксиген – 34,2%; Гідроген – 2,1%. Визначте формулу цієї сполуки. (2б.)
Комментариев нет:
Отправить комментарий