Опис досвіду роботи
Педагогічний стаж 38 років
Проблемне питання, над яким працюю:
Педагогічне кредо: Роби, як треба, і буде так, як хочеш..
Актуальність
теми:
Життя людського суспільства нагадує гойдалку, і відношення
до хімії – не виняток. Зовсім недавно досягнення цієї науки підносили її
непомірно високо, проголошуючи хімізацію народного господарства одним із головних
факторів успішного виробництва. А нині гойдалка «пішла» в інший бік, і нас
заполонив страх перед хімією та хімічним виробництвом. Такі коливання дуже шкідливі для суспільства в цілому, а
особливо для вразливої, нестійкої психіки дитини.
Наша свідомість пов’язує хімію зі шкідливим виробництвом,
яке створює загрозу для нашого існування. І тут виникає слушна думка: геть
хімію! Але чи насправді це так? Чи дійсно вона є ворог життя на Землі?
Оглянувшись довкола себе,
поставиш питання: «Звідки все взялося?». І несподівано виявляється, що
майже всі речовини, які ми спостерігаємо в природі й використовуємо для своїх
потреб, - це продукти хімічних реакцій.
Хімічні реакції створюють будівельний матеріал для клітин живих організмів,
атмосферу, ґрунт. Основа життя на Землі – фотосинтез – головна хімічна реакція.
Реальність життя в тому, що без хімічних процесів немає ні Землі, ні рослин, ні
тварин, ні нас самих.
Цю важливу думку ми, учителі хімії, повинні донести до
свідомості учнів, правильно орієнтувати, давати правдиву інформацію про
навколишній світ, показати, що без знань хімії ми ніколи не зможемо створити
для себе нормальних умов існування. Відповідно учитель із перших уроків хімії
повинен зацікавити , висвітлити роль цієї науки. Сучасна методика вивчення
хімії включає величезний арсенал методичних прийомів, спрямованих на підвищення
в учнів інтересу до навчання: демонстрація дослідів, висвітлення цікавих
фактів, технічних засобів, нестандартних завдань, використання художньої
літератури.
Отже, для підвищення інтересу до здобуття знань, розвитку
мислення учнів, вміння застосовувати знання у повсякденному житті я працювала
над проблемою: «Використання методу проектів на уроках хімії»
Основні напрямки реалізації проблеми:
· залучення учнів до самостійного пошуку інформації;
· забезпечення інформаційних потреб учнів;
· оптимізація освіти на основі використання ІКТ;
· удосконалення науково-методичного забезпечення;
· розвиток пізнавальних навичок учнів;
· сприяння набуттю комунікативних навичок і вмінь;
· удосконалення навичок і умінь, що дозволяють
орієнтуватися в різноманітних життєвих і професійних ситуаціях, формуючи
полікультурну компетентність учнів.
Відомо, що основною
формою організації навчання в школі є урок. Урок – вирішальна ланка у
навчальному процесі, і якість знань учнів, залежить перш за все від
науково-методичного рівня кожного уроку і системи уроків в цілому.
Для вдосконалення уроку перевагу надаю
творчій, самостійній роботі, використовую
активні методи навчання, створюю
ситуацію успіху, здійснюю діалог з учнями.
Приділяю увагу добору таких форм і
методів роботи, які роблять процес навчання усвідомленим, розвивають мислення,
викликають бажання вчитися.
Хімія – природнича наука. Вона дає
пояснення процесам, що відбуваються на Землі, в живих організмах, формує
цілісне уявлення про матеріальний світ, вчить орієнтуватися в проблемах, що
виникають перед людством. «Широко простягає хімія руки свої у справи людські,
куди не озирнемося, скрізь обертаються перед очима нашими успіхи її
старанності», – так говорив про цю науку М.В.Ломоносов. Учитель хімії
виховує в учнів уміння планувати свою діяльність.
Цьому сприяють методи й прийоми, які
спрямовані не на повідомлення готових знань, а на організацію умов для
самостійного одержання знань у школі:
· використання експерименту, що значно полегшує навчання;
· розв’язування
задач творчого, екологічного, експериментального спрямування;
·
висунення гіпотези і
способи її доведення;
·
вивчення екологічних
проблем і шляхів їх вирішення.
Забезпечення активної участі кожного
учня на уроці, підвищення якості знань можна досягти, використовуючи
інформаційні технології.
Використання ІКТ дозволяє зробити
навчання цікавим, яскравим, ефективно вирішити проблему наочності, здійснювати
самостійну навчально-дослідницьку
діяльність (метод проектів,розробка презентацій, публікацій), розвивати в учнів
творчу активність. Технічні засоби дають широкі можливості у використанні
методу проектів на уроках хімії.
На уроках хімії
використовую:
1.
Дослідницькі проекти.
Вони повинні мати чітку структуру, актуальність предмета дослідження для всіх
учасників, відповідні експериментальні й дослідницькі роботи. При їх виконанні
необхідно використовувати відповідні методи обробки інформації.
2.
Рольові та ігрові учасники за бажанням обирають для
себе ролі. Гра сприяє формуванню й розвитку навичок самостійної роботи з
науково-популярною та спеціальною літературою, уміння систематизувати матеріал,
творчо його оформити й використати. Це потребує тривалої підготовки. Результати
виявляються тільки після завершення проекту.
3.
Інформаційні проекти. Вони спрямовані на збір
інформації про явище, процес, аналіз і узагальнення фактів.
4.
Міжпредметні проекти.
Вони виконуються у позаурочний час. Вони потребують координації з боку різних
фахівців та спільної роботи кількох груп.
5.
Прикладні проекти.
Потребують чітко продуманої структури, детального сценарію діяльності його
учасників, грамотного оформлення результатів. Цей проект орієнтований на
соціальні інтереси школярів.
Інформаційно-комунікаційні
технології містять якісно нові можливості для навчання й розвитку дитини, а тому потребують перегляду змісту й
організації форм навчання.
Як правило, роботу над короткостроковими
проектами проводжу на одному уроці. У цьому мені допомагає методика веб-квест.
Вона дає можливість учням ефективно використовувати інформацію, яку вони
знаходять у мережі, розвиває критичне мислення. Ця технологія, яка дозволяє
працювати в групах, розвиває конкурентність і лідерські якості школярів.
Веб-квест - це формат уроку, орієнтований на розвиток пізнавальної активності, пошукової діяльності учнів, на
якому значна частина інформації здобувається через ресурси Інтернету. Особливу
зацікавленість в учнів 7-11 класів виявила робота над проектами «Вода в
природі» (7 клас), «Харчові добавки і здоров’я» (11 клас), «Харчові волокна» (
11 клас), «Виготовлення сірників» (10 клас), «Етилен – прискорювач дозрівання
плодів» (9 клас).
На мою думку, вивчення хімії в школі
неможливе без застосування експерименту. Учні мають змогу підтвердити
теоретичні знання на практиці, самостійно виконуючи практичні роботи,
лабораторні досліди, розв’язуючи експериментальні задачі, задачі екологічного
спрямування.
У своїй роботі практикую нестандартні уроки:
а)
урок-гру на тему «На засіданні Верховної ради металів» (10 клас);
б)
творче застосування знань на практичній роботі на тему «Дослідження
властивостей основних класів неорганічних сполук» (8 клас);
в)
урок-дидактичну гру «Останній герой» (8 клас);
г)
урок-залік «Прості речовини» (7 клас);
е)інтелектуальну
гру «Слабка ланка». Тема «Оксигеновмісні сполуки. Спирти» (11 клас).
Різні форми проведення уроків розвивають у
дітей креативне мислення, творчі здібності, вміння застосовувати знання на
практиці.
Учні беруть активну участь у позакласних
заходах з хімії:
а)
загальношкільній лінійці, присвяченій 140-річчю з дня народження
П.І.Холодного – вченого-хіміка,
художника, громадського діяча;
б)
усному журналі-онлайн «Очі-віконця у світ»;
в)
хімічних вікторинах 7-9 класи;
Мої учні беруть активну участь в охороні
навколишнього середовища, пропагують здоровий спосіб життя. Вони щорічні
учасники олімпіад із хімії.
Пошукова
робота «Голубі перлини Калайдинців» стала лауреатом обласного етапу
Всеукраїнської акції «До чистих джерел». Щорічно діти є учасниками обласної
науково-практичної краєзнавчої конференції учнівської молоді «Полтавщина – земля моя свята», представляючи роботи в
секції «Географічне та екологічне краєзнавство». Результативність роботи – підвищення
пізнавального інтересу до предмета, зростання рівня екологічної
культури. Випускники школи успішно складають
ЗНО з хімії, щорічно беруть участь у ІІ етапі Всеукраїнських учнівських
олімпіад, здобуваючи призові місця.
Практична значущість досвіду.
Даний
педагогічний досвід не новий, але досить дієвий. Процес навчання школярів хімії
має широкі можливості щодо впровадження проектної технології. На даному етапі
розвитку суспільства таке навчання є необхідним, адже воно формує творчу
особистість, яка здатна логічно мислити, знаходити рішення в різних проблемних
ситуаціях.
Список
використання джерел.
1.
Андреєва В.М., Григораш
В.В.. Настільна книга педагога. ІІХ.: Основа, 2006, 353с.
2.
Використання інформаційних технологій на уроках хімії. // Інтернет-ресурси.
3.
Загнибіда Н.М. Метод
проектів на уроках хімії.2. Тернопіль-Харків., Ранок, 2011 5 с.
4.
Тагліна О.В. Метод
проектів. «Ранок», 2010 с 6-22.
Комментариев нет:
Отправить комментарий